Tillämpning

Dessa allmänna villkor gäller på de köpeavtal som du som konsument (nedan kallat ”Köpare”) ingår med Ekosten Sverige AB, organisationsnummer 556846-7962 (nedan kallat "Ekosten.se").

Avtal om köp

Ekostens produkter beställs i online butiken www.ekosten.se eller via vår kundservice. Avtal om köp upprättas då ”Köparens” beställning har bekräftats av ”Ekosten” via e-post till den e-postadress som ”Köparen” angivit vid beställningen. ”Köparen” ansvarar för att ange rätt e-post adress, faktura- och leveransadress. Orderhantering och kontakt sker oftast via e-post och automatiserad orderhantering.

- Vi ingår inga avtal med personer under 18 år.

- Ekosten.se förbehåller sig rätten att neka en order.

Priser

Alla priser visas inklusive moms och i svenska kronor. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive frakt. Det tillkommer inga andra avgifter. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna och sortimentet i online butiken utan föregående avisering. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Betalningsalternativ

Förskottsbetalning:

Vi erbjuder 2 % extra rabatt på hela summan inkl. frakt på förskottsbetalningar, detta gäller även för redan rabatterade produkter.  Efter överenskommelse med oss, skickar vi en förskottsfaktura, när betalningen har registrerats, skickar vi varorna.

Betalning med Payson. Betalning sker enkelt och tryggt med Payson. Du behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Slutför köpet direkt med VISA, MasterCard samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Du kan också välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala över 3-24 månader. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet sedan 2004.

Kortbetalning

Ekosten.se erbjuder säkra kortbetalningar med Visa och MasterCard, vi accepterar samtliga Visa och MasterCard kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Payson och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. När du gör din första betalning med Payson har du möjlighet att koppla ditt betalkort eller kreditkort till ditt konto, vid nästa köp behöver du då inte ange dina kortuppgifter på nytt. Ingen kort information hanteras eller sparas hos Ekosten.se.

Direkt betalning via internetbank

Vi erbjuder direkt betalning via internetbank för kunder i SEB, Handelsbanken, Swedbank, Nordea och Danske Bank. Vid betalning kopplas du automatiskt till din bank, där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto med att du godkänner transaktionen.

Faktura

Inga extra avgifter tas ut för 14 dagars faktura. Handla nu betala först efter leverans. Vid betalning via faktura samarbetar Ekosten.se med Payson (Svea Ekonomi). För att kunna handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är folkbokfört i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Delbetalning

Som kund hos Ekosten.se erbjuds du delbetalning för köpesummor över 300kr. Välj delbetalning vid köptillfället och bestäm själv hur du vill lägga upp betalningen framöver. Vid detta alternativ tillkommer extra kostnader för ränta och uppläggningsavgift. Våra fakturor och delbetalnings lösningar är överlämnade till Payson AB som är en del av Svea Ekonomi koncernen. För fullständiga villkor läs här.

Leverans

Våra normala leveranstider är mellan 3-7 arbetsdagar, oftast inom 3-4 arbetsdagar. Ekosten.se ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Vi rekommenderar alltid att beställa i god tid i förväg, då oväntade förseningar kan förekomma. Boka inte hantverkare innan du har mottagit och kontrollerat varan. Vid eventuellt oförutsedd försening kompenserar inte ”Ekosten” köparen för merkostnader. Det kan finnas olika anledningar för försenad leverans, till exempel när en leverantör/fraktbolaget inte kan fullfölja sitt åtagande till Ekosten.se.

Hemleverans

Efter du har lagt en beställning, skickas inom ett par dagar ett leveransbesked med beräknad leveranstid. Du får en spårnings kod, så du kan följa din försändelse. Du får även kontaktuppgifter till fraktbolaget och har möjlighet att boka en leveranstid som passar dig. Våra hemleveranser sker under dagtid. För alla hemleveranser gäller transport fram till tomtgräns på körbar väg, om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten. Fraktbolaget ställer inte av gods, utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Du som kund ansvarar, för att det finns någon myndig person som kan ta emot och kvittera godset när det levereras. Om du inte är anträffbar vid leveranstillfället av din beställning, debiteras du för de kostnader som uppstår. Vid mottagande av varorna kontrollera noggrant om det finns synliga skador på förpackning eller på varan. Alla skador ska noteras på fraktsedeln innan kvittens.

Leverans till ombud

Vissa mindre produkter levereras till ett utlämningsställe i närheten av din leveransadress. Leveransen sker till något ombud till fraktbolaget. Du får en avisering via sms eller brev när du kan hämta din beställning, när det passar dig. Normalt måste dock varan hämtas inom 14 dagar. Du får mer information i samband med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Du ska legitimera dig vid uthämtning av varan.

Leveransadressändring

Kontakta oss så snart som möjligt, om leveransadressändring önskas. Om frakten inte är bokad hos fraktbolaget än, gör vi ändringen utan extra kostnad. Om leveransen är bokad eller hämtad tillkommer en leveransändringsavgift på 350kr. Denna avgift debiteras Ekosten av transportbolagen.

Outlösta försändelser

För paket som inte löses ut hos fraktbolaget eller dess ombud skickas paketet i retur till oss och vi debitera dig de kostnader (expeditions- och hanteringsavgift) som belastar oss för hanteringen av det outlösta paketet samt frakter.

Returpolicy

”Köparen” har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Vid returer för byte eller återköp under denna tid kontakta alltid vår kundservice innan du returnerar produkten. Produkter som returneras ska vara i väsentligen oförändrat skick och i original förpackning. Köparen står för returkostnader och för eventuella transportskador utom om produkten är defekt eller om vi har packat fel. Returpolicyn gäller inte för beställningsvaror som är speciellt beställda/ tillverkade för ”Köparen”. Returpolicyn är inte tillämplig för företag.

Reklamation

”Köparen” ansvarar för att kontrollera materialets mängd, nyansskillnader och eventuella skador innan montering, reklamation efter montering godkänns inte. Färg och struktur variationer i som t.ex. natursten och keramik är naturliga och är inte reklamationsgrundande. Alla bilder kan inte garanteras återge exakt produkternas färg och utseende. Detta kan vara beroende på bland annat skärmens inställning. Vid försäljning till företag så gäller leverantörernas garantivillkor. Kontakta alltid först vår kundservice innan du returnerar en produkt. Produkter som returneras ska vara i väsentligen oförändrat skick och original förpackning. Köparen står för returkostnader och för eventuella transportskador utom om produkten är defekt eller om vi har packat fel. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig. Speciellt beställda/tillverkade produkter och varuprover tas inte i retur.

Skadade varor

Kontrollera noggrant vid leveranstillfället om det finns synliga skador på förpackning eller på varan. Alla skador ska noteras på fraktsedeln innan kvittens. Dokumentera skadan med kamera och kontakta oss via e-post. Vid eventuella ”dolda skador” som upptäcks vid uppackning måste du kontakta oss inom 7 dagar från mottagandet för att vi ska kunna behandla ärendet. Det kan förekomma lösa mosaik bitar, de ska limmas på plats i samband med monteringen.

Återbetalningar

Återbetalningar sker i första hand genom återinsättning på det betalkort som användes vid beställning, eller till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet är avslutat. När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Efter att krediteringen är slutförd hos oss tar det mellan 1-3 bankdagar innan du erhåller återbetalningen. Vid betalning med kreditkort syns återbetalningen runt det datum transaktionen genomfördes.

Force Majeure

Vid händelse som är utanför vår kontroll så befrias vi från att fullfölja vårt avtal. Exempel på händelser som omfattas av force majeure är strejk, krig, naturkatastrofer och blockad.

Integritetspolicy

För oss är skyddet av din personliga integritet av största betydelse när vi behandlar dina personuppgifter. När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig.

Ekosten Sverige AB (556846-7962) ansvarar för att de personuppgifter som du lämnar i samband med köpet, hanteras i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).

Vi behandlar personuppgifter för följande syften:

- Hantering av beställningar samt för att skicka meddelanden om leveransstatus.

- Hantera kundservice ärenden som t.ex. frågor, reklamationer och garantiärenden.

- För att skicka erbjudanden och marknadsföring via e-post, post och SMS. Vi rekommenderar även produkter på websidan samt skickar personliga erbjudanden och påminnelser om produkter som finns kvar i din varukorg. Denna behandling kan innefatta profilering. Behandlingen sker med ditt medgivande för direktmarknadsföring eller för vårt berättigade intresse att skicka direktmarknadsföring.

- För att förhindra missbruk av våra tjänster och för att förhindra brott, t.ex. bedrägeri.

- För att kunna förbättra och utveckla vår service, våra produkter och våra tekniska system.

Behandlingen av personuppgifter är nödvändigt för att vi ska kunna uppfylla vårt avtal med dig och för att kunna hjälpa dig med kundservice ärenden vilket är vårt berättigade intresse, samt för att uppfylla skyldighet i lag vid reklamationer och garantiärenden.

Vi delar personuppgifter med andra endast när det är tillåtet enligt lag. De som personuppgifter delas med kan vara t.ex. myndigheter, logistikföretag, marknadsföringsbolag eller andra leverantörer. I vissa fall kan vi komma att överföra personuppgifter till juridiska personer i länder utanför EU/EES. I sådana fall sker överföringen antingen till länder som EU-kommissionen har beslutat att det finns en adekvat skyddsnivå i, vid användande av standardavtalsklausuler som godkänts av EU-kommissionen eller andra lämpliga skyddsåtgärder.

Vi sparar personuppgifterna så länge som det behövs för de ändamål de samlades in (t ex. garantiärenden) eller så länge som det krävs enligt lagar eller andra författningar. Samtliga uppgifter raderas om du begär detta eller om du har varit inaktiv i tre år. Du har rätt när som helst att få den information som vi har registrerat om dig.

Cookie

Ekosten.se använder sig av cookies (liten textfil som lagras i din dator). De användas enbart för att ge dig en bättre upplevelse och support. Cookies kan raderas och lagrar inga personliga uppgifter om dig.

Product added to wishlist
Produkt lagt till i jämföraren